Seminar om Webinar (AweSm)

Publisert tirsdag 21. januar 2020, av Atle Øi, i Coaching, Kommunikasjon, Suksesshistorier

De inviterer meg inn i et kostnadsfritt «kunnskapsrom» hvor alt er gratis. Her skal jeg få svaret på alt jeg måtte lure på, men jeg ender ofte opp med å lure på hva jeg fikk svar på ...

Jeg innrømmer at jeg tidvis er forutinntatt. Det er en uvane eller kanskje en egenskap som ofte slår inn dersom jeg ikke er oppmerksom på den. Det har jo sin funksjon mot naivitet, men som så mye annet her i livet dreier det seg om balanse. For mye og for lite av noe er alltid av det onde,  pleide min far å si. Jeg skjønte vel egentlig ikke hva han mente med dette før jeg tok min coacutdanning.

Min skepsis til webinarer er en av disse forutinntatte holdningene som jeg har måttet jobbe med. Her må nok de som har invitert til webinarene ta noe av skylden selv. De inviterer meg inn i et kostnadsfritt «kunnskapsrom» hvor alt er gratis. Her skal jeg få svaret på alt jeg måtte lure på, men jeg ender ofte opp med å lure  på hva jeg fikk svar på …

Ofte må jeg lide meg gjennom opplagtheter krydret med personlige historier som er litt for personlige. Etter 30-40 minutter kommer arrangøren av webinaret omsider til målet som er  å selge meg  kunnskap — «Kjøp timer av meg så skal jeg lære deg det du egentlig lurte på» Det er jo egentlig skværet nok det, å ta seg betalt for sin kunnskap, jeg jobber jo ikke gratis jeg heller, men i min verden heter det «salg» ikke webinar. Jeg vil vite hva jeg går til, ikke føle meg lurt til en alt for lang innledning på et «salgsstunt».

Petter Erik og Maria er to relativt godt kjente skikkelser i selvutviklingsmiljøet. De er litt amerikanske i sin markedsføringsform og er så til de grader både pågående og synlige. Selv har jeg kjøpt det meste av det jeg eier for penger tjent på salg, så jeg burde ikke være skeptisk til dem, men har nok vært det. Det er nok denne følelsen av å bli «lurt» inn i salgswebinarene som er årsaken til denne skepsisen. En ting har jeg likevel fått med meg, og det er å være skeptisk til egen skepsis. Ofte er ikke verden slik jeg tror har jeg lært meg gjennom det å bli coach, og årene i etterkant.

Dette var grunnen til at jeg meldte meg på AweSm seminaret på Thon Hotell I Sandvika fra fredag til søndag. En selvmotsigelse å lære om webinar på et live event tenkte jeg, men så kjente jeg igjen min forutinntatthet og jaget bort tanken. Jeg hadde ikke tid til å overvære alle foredragene men hang med på flere av dem. Det begynte som fryktet med skuffelse. Jeg ble ikke imponert over hva foredragsholderen serverte og i pausen regnet jeg med at mine intervjuobjekter ( deltakerne)  ville være enige. Så feil kan man ta – de aller fleste var godt fornøyd med utbyttet og litt mer konkrete tilbakemeldinger på det får du i slutten av denne artikkelen. Fellesnevneren var nettverksbygging, følelsen av ikke å være alene i en «ny verden», mulighet til å stille konkrete spørsmål og generelt gode tilbakemeldinger på foredragsholderne. Det er egentlig godt å ta feil, for det beviser jo bare behovet for coaching. Tenk på alle de overbevisningene våre kunder går rundt med i livet sitt. Mange av dem er rene blylodd om foten. Når jeg som coach må jobb  med mine fordommer er det ikke rart kundene mine må det samme …

Selv om jeg personlig fikk lite ut av fredagen ble jeg svært positivt overrasket på lørdagen.  Danske Jesper Sylvester hadde en sesjon på over tre timer der tema var «story telling» Viktigheten av å fortelle en historie som berører mottaker er jo gammelt nytt i kommunikasjon, men hvordan man skal gjøre det er slett ikke så lett. Svært få mestrer kunsten og kanskje skyldes det at mange tror at historiefortelling dreier seg om å formidle poeng gjennom en historie. Joda det er selvsagt det også, men som Jesper så godt formidlet, dreier det seg ikke om hva historien har gjort for den som forteller historien men  hva historien kan gjøre for den som hører den. Jo lenger avstand det er mellom den som forteller og den som mottar, dess mindre kraft er det i historien. Har jeg ikke hørt dette før da? Joda, mange ganger, men måten han sa det på, og måten han brukte sin egen historie på illustrerte poenget på en svært overbevisende måte. På stolen ved siden av meg satt Sandra som ikke en gang var født første gang jeg ble klar over kraften i historiefortelling. Der og da ble vi begge grepet av hvor dyktig Jesper var, og selv om Sara beviselig har imponerende resultater å vise til i sin business hadde også hun mye å lære.

Kunnskap er en ferskvare som holder seg fersk gjennom fornyelse, endring og påfyll. Sandra og jeg ble Facebook venner denne lørdagen, det ville vi aldri blitt på et webinar. Nettverk skapes fortsatt best gjennom personlige møter. Sandra og jeg tilhører vidt forskjellige generasjoner, men i business spiller det ingen rolle. Komplementær kunnskap skaper alltid de beste resultatene. Vi kan ulike ting og derfor kan det hende at våre veier krysses ved en annen anledning. Kanskje tok vi med oss ulike nøkkelord fra Jesper sitt foredrag, men vi tok begge med oss noe. Det tror jeg de andre i salen også gjorde.

For egen del vil jeg oppsummere AweSm som et event til en fornuftig pris og som for målgruppen er nyttig både når det gjelder nettverk og spesifikk kunnskap på digital markedsføring. For folk som allerede har god kunnskap på området kan det nok hende at mye av dette blir for elementært, men tilbakemeldingene fra etablerte aktører var at de alltid plukker opp noe som de trenger å ha mer fokus på.

Under ser du innspill fra noen av deltakerne jeg møtte i pausene:

Bente Osaland

Hvorfor er du her og hva har du fått ut av konferansen så langt?

  • Jeg er i etableringsfasen på min coachingvirksomhet og har investert mye penger i coachingutdannelse og kursing på det jeg trenger for å starte opp webinarer. For noen år siden møtte jeg den berømte veggen og det tok meg lang tid å komme tilbake. Sofaen ble min beste venn i alt for lang tid. Jeg kjenner på frykt overfor alt jeg nå må mestre, men takler det og gleder meg til å komme i gang. På denne konferansen møter jeg mange mennesker som kan bli et nyttig nettverk, og foredragene gir læring og inspirasjon. min målgruppe er voksne kvinner og de vil jeg forsøke å nå gjennom målrettet Facebook annonsering.

Hege:

Hvorfor er du på konferansen og hva har du fått ut av det så langt?

  • Jeg driver en virksomhet som selger arbeidsklær. Det er endringer i bransjen og jeg ser at jeg må henge med på de forandringene som skjer. Jeg har brukt Facebook som annonsekanal men her skjer det store endringer. Det som fungerte for noen år siden er ikke like effektivt lenger. Folk har nok blitt mer selektive på hva de deler og også blitt mindre aktive på kommentarer og «likes» Jeg tror service blir den store forskjellen i fremtiden. De som evner å gi sine kunder en oppfølging som skiller seg ut vil bli foretrukken partner. Det blir en kombinasjon av personlig kontakt og teknologi som vil fungere, og en må mestre begge deler. På denne konferansen møter jeg mange inspirerende mennesker og både minnes på og lærer nye ting. Jeg er glad jeg valgte å bruke både tid og penger på dette. Jeg ser på det som en investering.

Veslemøy

Hvorfor er du på konferansen og hva har du fått ut av det så langt?

  • Jeg driver skrivekurs.no og har holdt på med webinar i flere år nå. Jeg har skrevet hele livet, blant annet sanger og barnebøker, og har også hovedfag i litteratur. Jeg er veldig fornøyd med utviklingen jeg har hatt for selskapet mitt og her på denne konferansen lærer jeg stadig nye ting jeg kan bruke. Det er også fint å kjenne på at man er en del av en ny bransje hvor man kan dele erfaringer og frustrasjoner med hverandre.

Ingrid Gilleberg

Hvorfor er du på konferansen og hva har du fått ut av det så langt?

  • Jeg coacher etter en retning som heter «inside out» som dreier seg om at vi hverken er tankene eller handlingene våre. Det er ikke ytre hendelser som skal skape livet men det som kommer innenfra. Vi kan ikke skylde på andre og må ta ansvar for eget liv. Jeg vil nå ut med mitt budskap og min coaching til alle de som trenger det, og er avhengig av å lære hvordan jeg skal nå ut med webinarer somhjelpemiddel. Jeg har tro på at mennesker gjør alt i beste mening og at det er mange som med litt veiledning fra meg og andre kan komme IT av fastlåste mønstre og inn på riktig spor. På denne konferansen møter jeg mye flinke og hyggelige mennesker og jeg plukker opp mye faglig som blir nyttig for meg i min satsing.

På siste foredrag var det mye snakk om å etablere sin «stamme», med andre ord skape en flokk som følger deg og som blir dine viktige ambassadører, hva tenker du om det?

  • Det er veldig interessant men skjønner likevel ikke helt hvordan jeg slev skal få det til …

Redaksjonen

Tilbakemeldingene var med ett unntak gode. En person mente det var mye dårligere enn forrige gang og var litt skuffet, men ellers var det bare gode tilbakemeldinger  fra de jeg møtte. Her er det mye mennesker som mener noe med satsingen sin og som nok er helt avhengig av å lære av kolleger i en foreløpig umoden bransje. Nettopp dette gjør nok at slike konferanser får godt besøk og sikkert vil gjøre det i flere år fremover. Mye av innholdet kunne sikkert vært formidlet via webinarer,  og blir det selvsagt også, men fortsatt og sikker i evig tid vil det være en egen kraft i det personlige møtet.

Selv skal jeg i tiden fremover analysere mine egne historier. Hvordan kan jeg berøre mennesker med det nære sårbare og genuine uten at jeg blir navlebeskuende og selvsentrert. Det er lett å glemme seg i hverdagen og det må jeg som coach være spesielt bevisst.

Kommentarer