Ledelse og følelser – hånd i hånd

Publisert mandag 26. mai 2014, av CoachMagasinet, i Diverse, Redaktørens Spalte

Av og til i enkelte sosiale settinger treffer jeg på ledertypen som rister på hodet, klager over ”de ansatte gjør ikke jobben sin, og så kommer sånne forbanna HR eller coacher inn, med de myke verdiene sine og alle følelsene, og syr puter under armene på de. Da er det brått en forklaring på det ene og det andre og alt er arbeidsgivers skyld. Kan de ikke bare gjøre den forbanna jobben de er ansatt til å gjøre?” Oi – tenker jeg da!

For jeg tror at folk der ute i har veldig mye modeller, strategier, prosesser og kunnskap om hvordan nå sine (eller bedriftens) mål. Og om de ikke har det så er det kun ett tastetrykk unna. Men jeg mener det er ikke denne formen for kunnskap som hindrer de i å nå sine mål, utføre sine arbeidsoppgaver, gjøre klokere valg, endre uhensiktsmessige vaner eller hva enn behovet er.

Som oftest gjør de ikke det de vet de bør gjøre fordi en usikker, nølende eller ubehagelig følelse holder de igjen. Eller at det føles så mye lettere å gjøre det de alltid har gjort.

En venn av meg var på et internasjonalt lederforum for litt siden og i velkomstmailen ble han bedt om å reflektere over hvilke gode følelser og positiv energi han i dag skaper på jobb og – og hvem de er rettet mot? – for følelsene vil avgjøre hva du tenker, legger merke til og hva du sier til og om dine kollegaer og kunder og dette igjen vil vise seg i hvordan kundene oppfatter selskapet. Hurra – tenkte jeg da.

Følelser er kraftfulle saker når de jobber for deg – og i mot deg.
Jeg lurer på hva denne ledertypen er mest frustrert over? De ansatte – eller kan det være egen tilkortkommenhet? Det er ikke bare bare å skulle prestere i en lederstilling i dag. Omstillinger. Krav. Forventninger. Utbrenthet. Møte veggen. Arbeidspress. Sykemeldinger. Mange ulike krav som skal hensyntas. DA er det jammen godt at Margaret Paasche har noen veldig gode innspill på veien mot å bli en leder som heier på sine medarbeidere.

Hilsen Linda, webredaktøren.

Kommentarer