Ja takk, til mer selvfølelse, glede og takknemlighet?

Publisert mandag 28. april 2014, av CoachMagasinet, i Diverse

Hva er ditt beste verktøy for å føle deg lykkelig og glad? Mitt beste verktøy er å sette pris på alt jeg har i livet mitt, det å sette ting i perspektiv og virkelig se og føle hvor heldig jeg egentlig er! Takknemlighet er mitt viktigste nøkkel til glede og lykke.

Og det å ha fokus på alt jeg får til, alt jeg er , er for meg – en viktig faktor for at jeg skal ha balanse og stå trygt når det stormer (for det gjør det innimellom). Fokus på alt jeg kan og får til, styrker selvfølelsen og gjør at jeg kan gjøre feil, uten at det betyr at jeg ER feil.

Og så er det alltid forbedringspotensial og det skaper utvikling og nye mål og at jeg kan gjøre ting annerledes neste gang eller i morgen.

Av og til tar jeg meg selv i å fokusere på alt som ikke virker, alt jeg ikke får til og alt jeg ikke har. Jeg leter etter feil og etter ting som ikke stemmer – finn 10 feil! Men heldigvis har jeg en fin metode for å fokusere på det positive.

Og det er «GLAD boka mi» – oppskriften kommer senere……..

En annen god metode for å fokusere positivt er måten jeg stiller spørsmål på til andre: Jeg lærte meg et fint spørsmål under coachutdannelsen som har satt andre rammer for hverdagsstemningen hjemme hos oss: Før spurte jeg mann og barn: «Hvordan har din dag vært?» Og da kom som regel all gørra, alt som ikke hadde vært bra, alt som ikke virket etc. Og det satte jo stemning rundt middagsbordet med sånn «gørr» servert.

Men når jeg i stedet spør: Hva har vært det beste med dagen i dag?
Ja da «tvinges» vi (det gjelder også meg!) til å lete etter det som har vært positivt og det blir en helt annen ramme for en koselig familiemiddag med positivt fokus!

Vi får svar som vi spør, så legg merke til neste gang du stiller et spørsmål og det kommer «negative» svar – kan du stille spørsmålet annerledes så du får andre svar tilbake?

Mitt råd til alle er å øve seg på å fokusere på det positive og se at uansett hvor mørkt og tøft sitasjonen kanskje er akkurat nå, har vi alltid noe i livet som er bra! Jeg mener ikke at vi skal gå rundt å late som, og at selvfølgelig er det lov til å ha «grådager». Men min erfaring er at det ofte er de små tingene som vi kanskje tar som en selvfølge som virkelig betyr noe for oss når ting blir satt i perspektiv!

OPPSKRIFT PÅ GLAD BOKA:

BRA!
Skriv ned tre gode ting du har gjort i dag, og hvilke egenskaper du har brukt med å få det til. F.eks «Jeg delte lunchen min med en kollega: jeg er generøs/raus» eller «Jeg leverte rapporten til avtalt tid = Jeg er pålitelig/effektiv/rask.»

TAKK!
Skriv ned tre ting du er takknemlig og glad for akkurat i dag. Stort og smått. F.eks: Sol, barnelatter, hyggelig sms fra venninne, gode kollegaer, tur i skogen, frisk luft..o.s.v

Ønsker meg MERE av i morgen!
Skriv ned hva du ønsker mere av i morgen. F.eks: I dag var jeg utålmodig med barna – «jeg ønsker meg mer tålmodighet»

Glad boka er mental trening, du trener på å vri fokus over fra alt du ikke kan eller får til, alt du ikke har og alt som er vanskelig over til et positivt fokus: Det du er god til, alt det du har og alle mulighetene dine. Det vi fokuserer på får vi mere avJ

Min anbefaling er at du skriver i denne hver kveld!
I tillegg til at jeg skriver, legger jeg også inn kort, Post-it og feedbackmail som jeg får fra andre: Så boka blir en skikkelig opptur bare å bla i, og det er jo fint på «grå dager», ikke sant?

Oppskriften på Bra-boka (Gladboka) har tatt fra boka til Mia Tørnblom og hennes bok «Selvfølelse nå». Mia Tørnblom er en svensk coach og foredragsholder og jeg anbefaler virkelig hennes bøker.

Ha en super duper uke og dag!

Vibeke

Kommentarer