Du Leder

Publisert søndag 5. februar 2012, av CoachMagasinet, i Boktips

Mia Törnblom er født i Stockholm i 1967 og er nå Sveriges fremste veileder innen personlig utvikling. Hun er en stor foredragsholder og forfatter og ble i 2010 kåret til årets motivator i Norge. Med en bakgrunn som rusmisbruker ønsket hun å bringe videre sine erfaringer om veien ut. Og etter hvert har dette blitt hennes arbeid på heltid. Det sentrale i hennes foredrag, kurs og bøker er hvordan bygge opp selvfølelsen.

Hun har tidligere skrevet flere bøker bl.a. om hvordan vi leder oss selv og dette er hennes første bok om hvordan vi leder andre – en bok for ledere og også en bok for hver enkelt av oss som samhandler med andre mennesker og er interessert i utvikling og lederskap.

images

Hovedinnhold i boken

Mia innleder boken «Du leder» med spørsmålene: Kjenner du dem du leder? Liker du dem? Og sier at dette er grunnleggende for en god leder – og boken er bygget rundt disse to spørsmålene. Hun egner første kapittel til motivasjon, hvordan få mer motiverte medarbeidere, viktigheten av å kunne kunsten å gi og motta ros og kritikk. Det neste hun er inne på er personlig og bevisst lederskap og hvordan nøkkelen til godt lederskap er selvinnsikt og evnen til å lede deg selv. Det krever mot å være en god leder. Hun minner oss på at vi ofte tar for gitt at andre har de samme verdier og syn på andre mennesker som oss selv. Også i denne boken vier hun et kapittel til selvfølelse og hvordan vi oppnår et bevisst lederskap når vi er forankret i oss selv og har en god balanse mellom selvfølelse og selvtillit.

Boken har også et stort kapittel om personlig ansvar – hvor mye energi vi bruker på å irritere oss over alle andre – energi som vi heller kunne brukt på å lede oss selv og omgivelsene dit vi vil.

Hun skriver videre om positivt og negativt, indre og ytre stress. Hvordan god bruk av tidsplanlegging og økt effektivitet reduserer dette og hun gode øvelser. Mia anbefaler å bruke både tid og krefter på kommunikasjon – det handler om hvordan vi sier det vi skal si – og også om å lytte. Hva sier de – egentlig? Og hva er det medarbeiderne ikke sier? Fordelene ved å lytte aktivt er flere og hun ber oss tenke på en gang vi opplevde at ingen lyttet til oss og en gang vi opplevde å bli hørt på og reflektere litt over svarene. En nyttig øvelse.

Det er enkelt å lede en gruppe som brenner for jobben sin, tar ansvar og jobber for gruppens eller avdelingens beste. Utfordringen er at det sjelden er slik i virkeligheten og det vil være ulike personligheter i alle grupper – og ulike måter å takle de forskjellige på når det kommer til de vanskelige samtalene. Mia gir oss konkrete forslag til hvordan vi kan takle de ulike mennesketypene som kan være i en gruppe, sladrehanken, den utålmodige, latsabben, den som tar æren fra andre, den som lukter vondt, den som kan ha et rusproblem og sutrepaven.

Språket er som tidligere enkelt og lettlest – og hun gir hele tiden eksempler fra egne erfaringer og metaforer som underbygger det hun skriver på en lett gjenkjennelig måte. Underveis er det også er rekke øvelser vi kan gjøre på oss selv eller på våre medarbeidere. «For å bli en sterk, trygg og bra leder må vi starte med oss selv.»

Hva fenger meg og hvorfor

I siste kapittel snakker Mia om mental trening som er en selvfølge og like viktig som å pusse tenner. Og dette er min favoritt fordi jeg har erfart metoden «Bra-boken» selv og oppdaget effekten. Hun forteller om Bra-boken i et vedlegg i boken, denne er en videreutvikling av takknemlighetsboken som jeg kjente den og et flott verktøy for mental trening for å styrke selvfølelsen. Hun har fire hovedpunkter i denne, mindre godt, godt, glad for og lengter etter. Hun anbefaler ikke Mindre Godt i starten om selvfølelsen er utrent, men om vi vil kan vi gå rett på denne også. Her skal du synliggjøre svakhetene dine slik at du kan forbedre disse – f.eks: Jeg vil bli bedre i hoderegning. Du skriver med andre ord ikke hva som er mindre godt, men hva du kan forbedre.

Under godt skriver du det som er positivt – tre ting hver dag – det trenger ikke være de store tingene, men f.eks jeg skrev tre rapporter i dag. For å styrke selvfølelsen er det smart å gjøre dette om til: jeg er effektiv, ambisiøs og driftig. Hun kommer for øvrig med en lang liste over forslag til positive egenskaper – og som hun sier, kommer du ikke på noen, så lyv.

I rubrikken glad for stanser du opp å minner deg selv på hva du er glad for, eller takknemlig for – en påminnelse om at vi ikke tar alt for gitt. Lengter etter er som en forberedelse til morgendagen og vi kan f.eks skrive: Hjelp meg å være tilstede på,,,,,

Når du etter en tid blar tilbake i boken vil du se at du faktisk er hyggelig og god – du har det bra og etterhvert faller tingene på plass. Hun har blitt spurt hvor lenge man skal holde på og hun nevner toppidrettsutøvere som eksempel – de kan ikke slutte å trene selv om de er verdensmestere.

Det er små endringer som skal til og bevisstheten omkring hvordan tankene våre blir til følelser og at vi selv er ansvarlig for disse og hvordan vi kan trene dette til vår fordel gjør at dette er mitt favorittkapitel.

Min erfaring

Jeg har som tidligere nevnt oppdaget effekten av Bra-boken og hvordan den styrket meg i min selvfølelse. Øvelsen har gitt meg gode positive erkjennelser og en god utvikling for egen del. I samtaler med coachee kommer det ofte frem at selvfølelsen er lav og mental trening er nødvendig. Øvelsen til Mia med Bra-boken gir kunden en forståelse av forskjellen på selvtillit og selvfølelse og min erfaring er at den gir gode resultater.

For øvrig er boken «Du Leder» bygget opp på en naturlig og enkel måte. Måten den tar oss med gjennom det bevisste lederskapet, via verdier, selvtillit og selvfølelse, kommunikasjon og de vanskelige samtalene, alt gjennom gode eksempler og øvelser, gjør at den godt kan brukes som et oppslagsverk for alle – både kommende ledere og de som allerede er.

Lise D. Hillås
lise@tildetbedre.no

Kommentarer