Dresskode unødvendig – men fotavtrykk nødvendig

Publisert fredag 8. november 2019, av Atle Øi, i Diverse

– Du trenger ikke å kle deg pent for å gå inn på LinkedIn, spøker Cathrine Lie Strand. Hun har en oppfatning av at mange har overdreven respekt for dette profesjonelle mediet som hører til i «sosiale medier familien». Mens vi raskt har adoptert Snapchat, Twitter, Instagram og flere andre teknologiske nyvinninger som har kommet i kjølevannet av Facebook, har LinkedIn blitt den litt dresskledde plattformen mange fryktet.

– Det er synd, sier Cathrine, som mener at de som bruker dette mediet aktivt oppnår store nettverksfordeler. Selv har hun etter hvert oppnådd status som ekspert på området og holder kurs over hele landet.

– Jeg holder åpne kurs, firmakurs og en-til-en konsultasjoner forteller hun, og noe av oppgaven er å avmystifisere dette sosiale mediet.

Det meste fra kurset vil hun selvsagt ikke avsløre her, men hennes tips er at det viktigste er å tenke langsiktig og ha en plan med hvorfor og hvordan man vil være synlig. Hva er målet, hva skal det etterlatte inntrykket være?

Cathrine Lie Strand ble DNCF-Sertifisert Coach i 2018. Hun har 25 års erfaring fra retailbransjen og har både karriererådgivning, ledertrening i erfaringsbasen. Hun er foredragsholder, konferansier og publisist med artikler på Ledernytt. Mest av alt er hun opptatt av trening og utvikling. Hun brenner for å trene ledere på trygg ledelse. Og LinkedIn er hennes plattform.

– Som kjent får vi ikke låne mottakerens oppmerksomhet lenge, og her må du bygge kjennskap og kunnskap rundt deg selv over tid. Det gjør du gjennom profilen på det du selv skriver og det du deler fra andre, fortsetter Cathrine.

– Før samlet jeg mest kontakter og hadde en lite strukturert tilnærming til Linkedin, men nå som jeg har knekt koden, tør jeg mer. Nå legger jeg tidvis ut blogger og artikler hvor jeg bevisst spisser budskapet i overskriftene. I en verden med overflod av inntrykk nytter det som kjent ikke å være utydelig og omstendelig, sier hun.

Trenger vi å oppgradere abonnementet vårt på Linkedin?

– Mange Headhuntere gjør det da de ikke alltid vil avsløre sin identitet når de snuser på aktuelle kandidater, og for noen kan det sikkert være en god investering. Selv har jeg gratisversjonen og klarer meg bra med den. Fordelene betalversjonen tilbyr er ikke viktig for meg, og derfor sparer jeg de rundt 700 kronene som det koster hver måned.

Må man sette seg inn i algoritmene til LinkedIn for å utnytte mulighetene som ligger i søk, på linje med fremgangsmåten en har mot Google?

– Det er riktig at det er avanserte algoritmer i LinkedIn, og ganske komplisert teknologi, men personlig tror jeg det viktigst er å være tydelig med høy frekvens. Selv er jeg innom flere ganger om dagen og poster, kommenterer og deler. Dette fanger LinkedIn opp og jeg oppnår en form for «VIP» status der jeg får mye oppmerksomhet på alt jeg gjør. Jeg får mye oppmerksomhet jeg ellers ville gått glipp av om jeg ikke hadde hatt en klar og langsiktig strategi på min tilstedeværelse.

LinkedIn er nærmest alene på business markedet og er enormt stort medie både i Norge og resten av verden. Hva ville du endret på om du fikk vært forretningsutvikler på LinkedIn for en dag?

– Jeg har tro på LinkedIn som en god kommunikasjonsplattform, men det er en ting som irriterer meg — styreverv burde hatt en egen kategori på LinkedIn. Når det blandes med jobber, erfaring og oppdrag fremstår det  fort litt rotete.

– Selv har jeg lagt styreverv innunder frivillig arbeide, men det er det ikke søkbart på riktige premisser, så dette ville jeg ha endret på før jeg gikk for dagen, smiler Cathrine.

Så hva er topp tre tips til oss som ønsker å bli bedre på LinkedIn?

– Det første jeg ville har gjort er å bestemme meg for målgruppen jeg vil henvende meg til, deretter hva jeg vil kommunisere (konsistent budskap over tid ) Det tredje tipset er å bestemme seg hvor aktiv du ønsker å være.

– Mer vil jeg ikke avsløre. Ta gjerne kontakt med meg på Linkedin: https://www.linkedin.com/in/cathrine-lie-strand-a627216/

eller meld deg på kurs hos meg. Gjerne gjennom LinkedIn eller nettsiden min, sier Cathrine.

– Med rett bruk av LinkedIn kan du markedsføre profilen din, og skape et mulighetsrom som du selv kan styre og som kan hjelpe deg fremover.

Kommentarer