Det myke er det nye harde!

Publisert søndag 29. januar 2017, av Atle Øi, i Redaktørens Spalte

Jeg fascineres av kommunikasjon. Både av god og dårlig faktisk. Det finnes utallige eksempler på at dyktige talere har skrevet seg inn i evigheten med noen få velvalgte ord, og det er langt flere eksempler på feilslått kommunikasjon,  hvor det som det har tatt generasjoner å bygge opp raseres på et øyeblikk. Ofte ser jeg på Dagsnytt 18 uten spesiell interesse for tema, men for å studere debattantene.

Kommunikasjon er i evig utvikling. Blir det bare rene tillærte teknikker blir vedkommende ofte avkledd. Forutsigbarhet har ikke vunnet mange kriger.

Det er penger og makt i å beherske kommunikasjon. Noen vil sikkert mene at det er trist. At det er innpakningspapiret som skal vinne og ikke innholdet. Jeg tror ikke det er så svart/hvitt. Kanskje er det nettopp innpakningspapiret som skaper innholdet. Når du har kommunisert noe må du også stå for det. En slags rettesnor for hva vi er og vil være.

I det siste har det pågått en kommunikasjonskrig i dagligvarebransjen. Jeg vokste opp med at Rema1000 gjorde et genialt trekk da de med sin motorsag kuttet toppene av strekkoden og med det visualiserte at de tok posisjonen som lavpris leverandøren. En posisjon som er attraktiv å eie i et slikt marked.

Siden den gang har de møtt knallhard motstand fra aktører som også er gode på kommunikasjon, og tapt terreng. Da jeg så at også Rema skulle innføre et lojalitetsprogram som de kalte «Æ» ble jeg litt skuffet på deres vegne. Var det hva de klarte å komme opp med av nyvinning?  «Vi har også et lojalitetsprogram» . I den verden florerer det med 5,10,15 prosent avslag på frukt og grønt og utvalgte varer og hytt og pine. Jeg merker at andre ting i livet er mer viktig å sette seg inn i – kanskje heldigvis.

Så en morgen går jeg forbi dette skiltet.

AE

Eureka. Den lille forskjellen som ga det store utslaget. Jeg vil heller ha 10 % på det jeg velger å kjøpe enn flere prosent på det du vil selge meg. Jeg er ikke fan av Rema spesielt, jeg ser gjerne at en av konkurrentene svarer med noe enda mer genialt. Det blir litt som Dagsnytt 18 på vei til jobb det.

Men hva har så dette med coaching og DNCF konferansen å gjøre. Veldig mye faktisk. Konferansen «Er det myke det nye harde?» handler om kommunikasjon, men i et mye større bilde enn dagligvare- eksempelet. Utfordringen er likevel den samme. Du må få meg fra å være indifferent til engasjert. Du må få meg til å stoppe opp og tenke. Veien til målet er nok ikke totalt endret, bare blitt mer komplekst. Mange gamle sannheter fungerer fremdeles men må kombineres med mykere verdier. Kanskje er det derfor så mange reagerer så stekt på Trump om dagen. Der er definitivt ikke det myke det nye harde.

For noen dager siden intervjuet min medredaktør og jeg en av foredragsholderne Tone Lise Forbergskog (Tone Lise Akademiet).
– «Wow», sa jeg da vi kom ut på gaten etter intervjuet. For et engasjement, for en kraft –  for en inspirasjon til å ikke isolere business til bare å handle om de tradisjonelle driverne som produkt, pris, plassering og promotering».

Samfunnsansvar, hjertevarme, helhetstankegang er hva vi vil kreve av våre leverandører fremover. Alt henger sammen, og allerede nå, og kanskje enda mer i fremtiden, vil vi sette krav til hvem vi vil omgi oss med og inspireres av.

Skal du ha pengene mine må du bevise at du kan noe mer enn å produsere det billigst mulig. Jeg vil assosiere meg med deg – gjør deg fortjent til det.

Atle Øi

PS: Vi sees på konferansen 30. mars på Latter i Oslo. Påmelding her:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kommentarer