Bygger du din egen merkevare?

Publisert tirsdag 11. juni 2013, av CoachMagasinet, i Karriere

Tanken på å skulle selge seg selv som en såkalt merkevare kjennes ikke bare merkelig og uvant, men kanskje til og med litt for kommersielt ubekvemt? Blir det litt for amerikansk for oss med nisseluene?

Egentlig ikke. Faktisk er det slik at du allerede har en merkelapp knyttet til deg som person enten du liker det eller ikke.

Menneskene rundt deg har en oppfatning av hvem du er og hva du representerer. Med andre ord har du allerede en ”branding”. Du kan ikke komme bort fra det. Og – det dreier seg om mer enn måten du kler deg på. Spørsmålet blir derfor om du er fornøyd med det som andre sier om deg? Blir du sett og oppfattet på den måten du selv ønsker? Får du vist fram de egenskapene og ferdighetene du vil bygge videre på? Når du målene som du har satt deg, og har livet den retningen du ønsker?

Hva er en personlig merkevare?

I de siste årene har det vært økt fokus på personlig merkevarebygging. Økt konkurranse i jobbmarkedet gjør at alle må strekke seg lenger for å få drømmejobben. Det gjelder å skille seg ut fra mengden av gode søkere og bli lagt merke til. Den eksplosive økningen av sosiale medier gjør at det i dag er mye enklere å profilere seg på nett. Og headhuntere er hjertelig tilstede i det sosiale rom, og kan velge og vrake i aktuelle kandidater.

Hva er egentlig en personlig merkevare og hvordan skapes denne? Det finnes flere definisjoner. Her er en av dem : ”… en identitet som stimulerer en meningsfull emosjonell respons hos et annet menneske eller et publikum, og som handler om de kvaliteter eller verdier personen representerer”. (Peter Montoya)

Vær tydelig på hvem du er!

Å være tydelig på hvem man er, er viktig i flere settinger enn i en jobbsøkeprosess. Det å gi et løfte til omverdenen om hvem du er og hva du ønsker å bidra med, er med på å bestemme på hvilke områder du prioriterer og legger energien din.

Bli så godt kjent med deg selv at du vet hva du vil bruke livet ditt til og hvordan du vil bli omtalt når du en gang forlater denne verden. Ved å vise hvem du er, vil også andre vite hva de kan forvente av deg.

En måte å øke tydeligheten på er å engasjere seg i noe. Vis omgivelsene hva du er opptatt av. Start en lokal gruppe som har felles interesser. Ta initiativ til en ny aktivitet på jobben. Ta ledelsen innen et bestemt område. Start din egen ”entusiasmegruppe” hvor dere kan løfte hverandre til nye høyder.

En annen måte er å fortelle til andre hvilke mål du har. Del dine tanker om fremtiden. Fortell om visjonen din og få et nettverk av likesinnede. Skaff deg et publikum!

Med økt tydelighet kommer også økt fokus. Fokus på de gode egenskapene du ønsker å vise omverdenen. Dette vil gi deg et fortrinn. Andre vil vite hva du er god på!

Hvilke holdninger representerer du?

Holdningene våre røper seg gjennom de handlingene vi velger å foreta. Derfor er det slik at holdningene dine sier mye om hvem du er som person, og har derfor stor betydning for hvordan du står fram som merkevare. Noen vil hevde at det sier alt.

Holdninger er avgjørende for hvordan du løser utfordringer i livet ditt. Gir du opp etter første forsøk eller definerer du ”feil” som nødvendig læring på din vei til nye mål?

Finn noen som kan gi deg energi/inspirasjon. Jeg lar meg inspirere av uredde mennesker. Noen ganger får jeg mulighet til å møte slike i personlige møter, andre ganger henter jeg inspirasjon gjennom bøker, blader eller lignende.

Og selv om det kanskje er en selvfølge: Husk at ingen vil omgås uhøflige og/eller uvennlige personer. Vennlighet i seg selv smitter over på andre mennesker.
Ett enkelt ”takk” kan spille en stor forskjell! ”Takk for at du tok deg tid til å sende meg informasjonen.” Kort, enkelt og vennlig. Aldri undervurder kraften i ”takk”.

Nettverksbygging

Å investere tid i nettverksbygging er trolig en av de viktigste investeringene du kan gjøre. Tidligere kunne vi lese følgende i Dagens Næringsliv:

“Statistikk fra NAV viser at rundt 60 prosent av alle jobbskifter skjer uten at den aktuelle stillingen er utlyst. Altså kan mange nye ansettelser komme som en følge av at den rette personen med den rette kompetansen dukker opp.” Men nettverksbygging er interessant også i andre henseender enn jobbjakt!

Skal du nå nye og utfordrende mål? Skal du starte en ny business eller aktivitet? Skaff deg et nettverk av kontakter som kan gi deg både inspirasjon og kunnskap.

I dag har vi mulighet til å danne sosiale nettverk på nettet. Facebook, Twitter og LinkedIn gjør det mulig for oss å ta kontakt med fremmende mennesker på en enkel måte.

Enkelt ja – likevel er det lurt å ha en god tanke bak hver kontakt. Hvor du skal starte avgjør hvilken strategi du legger. I hvilke nettverk ønsker du å knytte kontakter? Hvilke mål har du satt deg som du lettere kan oppnå ved å gå inn i dette spesielle nettverket?

Vi er alle selgere

Jobber du innen salg er effekten av hvordan du opptrer svært målbar – salg eller ikke salg. Undersøkelser viser nemlig at det er personen som selger produktet som avgjør om det blir salg eller ikke – og ikke produktet i seg selv. Det er verdt å tenke på!

Innerst inne tenker jeg at vi er selgere alle sammen. Vi ønsker å vise verden hvem vi er. Vi ønsker å påvirke og tiltrekke oss andre og få gjennomslag for det som er viktig for oss. Men dette krever at vi vet hva vi ønsker å være tydelig på.

For alle firma er det svært viktig å ha ansatte som er tro mot selskapets verdier og prioriteringer. Uten dette vil enhver merkevarebygging være fånyttes. Det respektive selskap er aldri sterkere enn sine medarbeidere.

Som arbeidstakere er dette et ansvar som vi må leve med. Selv på dager da livet ikke leker. Det handler om profesjonalitet.

Hvorfor være en merkevare?

Fordelene med å være en merkevare er mange. Selve essensen innen merkevarebygging er å gi en lovnad om hvem du er og hva du kan utrette. På hvilken måte er du unik?

Smått om senn vil du erfare at du blir sett og lagt merke til, og at folk rundt deg oppfatter deg akkurat slik du ønsker at du skal oppfattes. Du vil frambringe en følelsesmessig respons hos mottakeren – akkurat slik en sterk merkevare skal gjøre. Det fordrer selvsagt at du vet hvem du er og hvor du skal.

Om det gjør deg til et bedre menneske? Ja, det skulle ikke overraske meg!

Artikkelen har tidligere vært publisert i Næringslivsavisa i Trondheim.

Hilde Merete Klungerbo
DNCFsertifisert coach

hildemkl@online.no
www.hildemerete.no

Kommentarer