Bli kvitt tankesurr på 1-2-3

Publisert mandag 24. oktober 2016, av CoachMagasinet, i Blogg, Coaching, NLP, Verktøykasse

Har du opplevd at tankene går i en negativ runddans, uten å finne løsning eller komme videre? Da kan du lage deg en mental stoppknapp! sier DNCF sertifisert Coach, Eirin E. Tapio i sitt blogginnlegg.

Kverner tankene over hendelser, episoder eller noe som opptar deg? For eksempel at du tenker negativt om en episode som har skjedd, at du har gjort noe som du ville ha gjort annerledes, eller at noen har sagt eller gjort noe som du er frustrert over?

Å bruke timer og kanskje dager på å gruble over problemet, kan være ganske slitsomt. Ved hjelp av noen enkle teknikker kan du komme deg ut av tankesurret.

  • Å bli bevisst over at tankene er negative, er første steg i retning av å snu tankestrømmen og komme ut av tilstanden. Når det skjer; si stopp til de negative tankene. Lag deg et indre bilde av at du kutter tankestrømmen med for eksempel en kniv, saks eller noe helt annet. Nå har du laget deg en mental stoppknapp.
  • Se for deg et positivt bilde, noe du husker som gjør deg glad. Hør for deg også favorittsangen eller noe morsomt.
  • Gjør en fysisk endring, det vil forsterke effekten. For eksempel kan du retter deg opp så du er sterk i kroppen, begynn å gå, løft armene over hodet, dans, eller gjør armhevninger om du vil.
  • Du er nå i ferd med å komme i en mer positiv tilstand. Pust dypt og rolig, mens du fokuser på pusten. Kjenn at du har gjort en endring. Vær tilstede i den positive tilstanden og opplev at den fyller deg. Forsterk den gode følelsen, og kjenn at det gjør deg godt.

Er du ikke helt i mål med en gang. Repetere øvelsen en gang til.

  1. Bryt tilstanden med en mental stoppknapp, og se for deg noe positivt
  2. Gjør en fysisk endring
  3. Pust rolig, og fyll deg selv med positiv energi

Nå kan du ta opp til vurdering; Er tankesurret nyttig for deg? Gjenspeiler de virkeligheten? Hvis ikke, ignorer dem.

Er det derimot noe som bekymrer eller uroer deg, og som du vil gjøre noe med? Gjør et aktivt valg om hvordan du vil forholde deg til det, hva kan du ta ansvar for, og hva du vil gjøre for å få det bedre.

Lykke til.

Eirin E. Tapio

DNCF sertifisert Coach

Kommentarer